Wednesday, January 6, 2010

'We love Jesus as well'

Keluar dari lecture hall anatomy terdengar seseorang melontar kata 'I want to marry Muslim girl'.
Aku menoleh, owh..rupa-rupanya itu suara seorang budak Botswana (Cristian) berkulit hitam manis (Allah yang menciptakan kepelbagaian) dibelakangku. Kata-kata tadi memang ditujukan kepadaku..
Aku senyum. Kami mula berbual-bual tentang puasa dan aku cuba menjawab soalan2 yang ditanya..aku memberikannya peluang (memuaskan hatinya) untuk berkongsi tentang 'Jesus" yang disalib. kelihatan, dia sangat menghargai cinta yang ditabur oleh 'Jesusnya'.

Setelah mendengar panjang lebar ceritanya, aku menokok. 'cerita kita berbeza sedikit, Jesus dalam Islam diangkat kelangit oleh Allah'.. Dia cepat2 mencelah, 'so your god is Allah (dengan pelat yang sangat pelik)'.. aku dengan yakin, 'Yes!'.. 'the one who create you and Jesus' tambahku.
Belum sempat dia bertanya lagi aku dengan sebak (sebab belum pernah mengucapkannya) 'We love Jesus as well'..'as he is one of the Prophets send by Allah to guid the human beings'.. Dia mengangguk dan menambah untuk mempastikan lagi kefahaman (yang dia dapat dalam masa 10 minit lalu) 'So Jesus is the prophet and our god is Allah?'...aku senyum dan 'Yes!!'..jawapan yang membuatkan dia diam untuk seketika..........seketika yang panjang........


p/s: hidayah milik Allah. Dialah yang memberikannya kepada sesiapa yang Dia kehendaki...

13 comments:

  1. :) subhanallah.

    "Invite (all Mankind) to the Way of your Lord (Islam) with Wisdom and Beautiful Preaching and Reason with them in a Way that is better. Truly, your Lord knows best who has gone astray from His Path, and He is the Best Knower of those who are guided." (An-Nahl:125)

    thanks for sharing. liking it. bg smangat utk kte trus tegakkan kalimahNya insyaallah

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah.. barakallah ma'aka..

    ReplyDelete
  3. subhanallah..indeed..we love jesus as well :)May Allah accept from us and u all our good deeds insyaAllah :)

    ReplyDelete
  4. aisyah,najnakia, soutisarmad n kak alia..tanks for reading!..kadang2 kita je yang berat nak cakap..belum cuba belum tau..kan?

    ReplyDelete
  5. sangat terharu baca smpi menitiskn air mata...

    ReplyDelete
  6. aindah: tu kalu bace..kalu alami lagi la..tp amik masa untuk dia fikir...

    ReplyDelete
  7. dude.. u r so brave~~ wish i'd have ur courage to preach.. huhuh~ aku bace cerita kau ni pun aku yg menggeletar.. cuak2..

    ReplyDelete
  8. helmi sohor: mula2 je takut2..sbb kalo nak bagi prove2 ni aku lemah ckit..tp kalo wat dalam keadaan soal jawab yang simple akan jadi syok ah..xde la tertekan..

    ReplyDelete
  9. owh...pengalaman terbaik ni payed...

    ReplyDelete
  10. haha..sekarang.bishop prague risau dengan pertambahan muslim di prague..semoga ianya terus berkembang..
    zaid: a.ah..slow2.

    ReplyDelete