Tuesday, June 23, 2009

Apa kata…

Ramai yang merungut, cuti yang panjang memberi peluang kepada lemak, daging, dan darah untuk tumbuh subur menyebabkan ada bahagian-bahagian yang tidak dijangka dan tidak diingini membesar… tapi bila makan, perut sudah penuh tetapi mulut masih meminta…maklumlah, dah lama tak makan masakan mak…apa kata… kita kongsi kenikmatan yang kita kecapi dengan orang yang sangat sangat memerlukan. Macam mane??

Anda pun tahu, mungkin lebih arif dari saya, sedekahkan sedikit dari darah kalian untuk mereka yang sangat memerlukan. Alasan-alasan macam kat dalam tv memang selalu ditiru.. pernah seorang nurse cakap ‘kami (bank darah bergerak) hari-hari keluar mencari penderma tapi darah dihospital tidak pernah cukup’. Kalau seorang mujahid boleh menyedekah diri dan seluruh jiwanya membela islam, apa kata kita menyedekahkan satu pek darah untuk umat. Boleh…tak pernah ada orang meninggal akibat derma darah… saya turut menyampaikan seruan seorang nurse yang menyeru jiwa dan tubuh yang masih muda untuk menderma… tidakkah kita terfikir, darah kita mampu memberi peluang kepada seseorang menyambung kehidupan, dan darah itu terus mengalir untuk memberikan harapan?

Kalau berminat, segeralah ke hospital-hospital berdekatan. Sama-sama kita menderma, sama-sama berkongsi kenikmatan. (Bak kata akh Zul, ‘hidup lebih indah jika dikongsi’.)


p/s: kepada penderma darah, 14 jun ialah hari penderma darah sedunia…hehe..aku pun baru je tau.

7 comments:

  1. Emmmm..

    "Eeee...saya takut jarum"

    "Hari tu saya dah dermaa"

    Pelbagai alasan yang kita dengar, namun tiada yang tampil membantu (Alaa..cam iklan dalam radio th)

    EMmm...sakit tak derma darah???

    ReplyDelete
  2. 14 julai besday ak...nk adiah besar bah

    ReplyDelete
  3. xsakit pun..cam kene tikam..hak3..xskit la..
    lgpun hospital kasi banyak reward kalo banyak kali derma..hek3..ikhlas beb.

    ReplyDelete
  4. dauh, susah nak cari kotok besar bah..susah la aku nak balot nnti..mun neh..kecik ckit bleh la..

    ReplyDelete
  5. wooh.. dssbbkn ku x leh nk derma.. meh nk kongsi stu bnder.. ngua2..

    fasihahsufi.hadithuna.com

    tgk post bertajuk "Usrahku", ummahku...

    bcler, urm nk stress kat bilangan anak.. hehe3

    ReplyDelete
  6. aku suke derma darah...lps tu, aku dpt tau kte dpt mknn, pastu aku jd happy...hahaha...kat htar mknn yg die bg utk penderma darah sedap

    ReplyDelete
  7. tu salah satu faktor aku suke derma jgak adlan..kat hospital lagi la banyak makanan..hak3

    ReplyDelete